Fotokonkurransen 2023

31.12.2023

Lillesand Fotoklubb arrangerer en konkurranse i året som blir juryert av en annen fotoklubb. I år var det Tønsberg Kameraklubb som tok på seg oppgaven og vi premierte vinnerne på medlemsmøte i desember.

Dette var oppgaven til deltakerne:

Fotografen leverer en serie på 3-5 bilder med tema "Fritt". Konseptet består i å velge et tema som blir presentert gjennom bildene og har en gjennomgående "rød tråd". Det er viktig at temaet ditt blir rendyrket og er godt presentert i alle bildene. Forteller bildene dine en historie, eller en følelse?

Her er resultatet fra konkurransen

1. plass - Skogsdråper - Heidi Elverum
2. plass - Vann i bevegelse - Atle H. Stray
3. plass - Månelys - Olaf T. Tønnessen

Vi gratulerer vinnerne og takker juryen for deres vurderinger.

Trykk på bildene for stort format.

1. plass - Skogsdråper - Heidi Elverum

Juryens kommentar: En nydelig serie med delikat s/h arbeid. Bildene passer fint sammen og ingen som skiller seg ut eller blir for like. Komposisjon og eksponering sitter fint på samtlige av bildene. Dette ville juryen hatt på veggen!

2. plass - Vann i bevegelse - Atle H. Stray

Juryens kommentar: Vakkert lys og god bruk av lukketid som passer bevegelsene i vannet. Fin rekkefølge der bilde nummer to bryter opp siden bilde 1 og 3 er nokså like.

3. plass - Månelys - Olaf T. Tønnessen

Juryens kommentar: Fint eksponert , stemningsfulle bilder. Serier med 5 bilder kan lett bli en krevende balanse mellom variasjon og sammenheng. Her syns juryen det halter noe da bilde 2 og 5 skiller seg for mye ut fra resten. En serie bestående av 1-3 og 4 hadde nådd høyere opp. (Bilde nr 2 er forøvrig utrolig flott)

Øvrige serier levert inn.
Trykk på bildene for stort format.

Fra Jæren til Mortavika - Chin Nham

Glomådeltaet - Espen Hjetland

På sopptur - Gunn M. Benning-Rogers

Nattsommerfugler - Hege Ødegård