Fotokonkurransen 2021

20.02.2022

Lillesand Fotoklubb arrangerer en konkurranse i året som blir juryert av en annen fotoklubb. I år var det Bergen Kameraklubb som tok på seg oppgaven og vi premierte vinnerne på årsmøte i februar.

Dette var oppgaven til deltakerne:

Fotografen leverer en serie på 3-5 bilder med tema "Fritt". Konseptet består i å velge et tema som blir presentert gjennom bildene og har en gjennomgående "rød tråd". Det er viktig at temaet ditt blir rendyrket og er godt presentert i alle bildene. Forteller bildene dine en historie, eller en følelse?

Her er juryens generelle kommentar:

Bergen Kameraklubb takker for et interessant oppdrag. Bildene i konkurransen holdt generelt høyt nivå og mange av disse kunne sikkert oppnå gode resultater enkeltvis. Men nå skulle bildene bedømmes som en del av en kolleksjon. Da blir de også bedømt på hvor godt de passer sammen og hvor godt de klarer å tolke det valgte tema. Helheten skal være større enn summen av delene. To av hovedkriteriene ved vurdering av kolleksjoner er gjennomgående helhet (rød tråd) og variasjon. Helhet kan eksempelvis skapes ved bruk av gjennomgående visuelt uttrykk. Ved å belyse motivet/tema på flere måter skaper man variasjon. Juryen opplevde at samtlige kolleksjoner var det 1-2 bilder som tilsynelatende ikke passet samen med de andre. Disse kolleksjonene hadde blitt betydelig bedre om disse bildene ble utelatt, med andre ord: Don`t be afraid to kill your darlings".

Her er resultatet fra konkurransen

1. plass - Predator med tilskuer - Kai-Erik Uleberg
2. plass - Fra Stranden - Atle H. Stray
3. plass - Fugleperspektiv - Gunn M. Benning-Rogers

Vi gratulerer vinnerne.

1. plass - Predator med tilskuer - Kai-Erik Uleberg

Trykk på bildene for stort format

2. plass - Fra Stranden - Atle H. Stray

3. plass - Fugleperspektiv - Gunn M. Benning-Rogers

Trykk på bildene for stort format.

Øvrige serier levert

Tungsinnet - Hege Ødegård

Mine solnedganger - Olaf T. Tønnessen

Vakre skapninger - Fredrik Wasland

Trykk på bildene for stort format.

- Premiene til vinnerne er levert av Cewe Japan Photo -